Dela sidan på sociala medier

Kontaktinformation

ATL-kontoret

Här kan du läsa mer om ATL-kontoret och deras verksamhet, samt hitta aktuell information.

ATL-kontoret arbetar på uppdrag av den Gemensamma nämnden för alkohol, tobak och liknande produkter. De kommuner som samarbetar genom den gemensamma nämnden är Borlänge, Falun, Gagnef, Hedemora, Ludvika, Smedjebacken och Säter. ATL-kontoret är placerat i Falun som är värdkommun.

ATL-kontoret hanterar ärenden gällande serveringstillstånd för alkohol, försäljningstillstånd för tobak, folköl, e-cigaretter och påfyllningsbehållare, tobaksfria nikotinprodukter samt den kommunala kontrollen av receptfria läkemedel.

Nyhetsbrev

Nu har vi haft premiär för det första nyhetsbrevet! Framöver kommer vi enbart att skicka nyhetsbrev digitalt, så se till att anmäla din e-post om du är intresserad.


Obligatorisk Ogiltig e-postadress Max 400 tecken

Aktuell information

Försenade fakturor

För närvarande finns det problem med att skicka fakturor, vi arbetar med att lösa problemet så snart som möjligt men det kan leda till en fördröjning innan ni får fakturan.

Ansvarsfull alkoholservering

Vi anordnar utbildningen Ansvarsfull alkoholservering som riktar sig till krögare och personal på serveringsställen. Utbildningen kommer hållas den 23 och 30 april 2024 på Säters stadshotell. Mer information kommer senare. Läs mer om utbildningen.

Nya riktlinjer

Den 6 februari 2024 har den gemensamma nämnden beslutat om nya riktlinjer för serveringstillstånd där den största förändringen gäller serveringstiden. För de som har ett stadigvarande serveringstillstånd kommer det att finnas möjlighet att utöka serveringstiden till klockan 03.00, under förutsättning att sökanden bedöms ha förutsättningar att få utökad serveringstid. För enstaka tillfällen kommer det finnas möjlighet att servera alkohol till klockan 04.00. De nya riktlinjerna gäller från och med den 1 april 2024.

Riktlinjer för serveringstillstånd Pdf, 3.4 MB, öppnas i nytt fönster.

Taxor och avgifter

De sju kommunerna som samverkan har beslutat om nya taxor och avgifter som gäller från och med 1 april 2024 vilket innebär att alla kommuner nu har samma taxor. De nya avgifterna har tagits fram utifrån principen att det ska löna sig att göra rätt, vilket medför följande förändringar:

  • Högre taxa vid uppföljande tillsynsbesök på grund av brister
  • Ny taxa vid inre tillsyn på grund av allvarliga brister som leder till sanktion
  • För att underlätta att det ska vara lätt att göra rätt är utbildningen Ansvarsfull alkoholservering numera kostnadsfri
  • Ny grund för tillsynsavgiften för serveringstillstånd

Tillsynsavgiften för serveringstillstånd baseras numera på en riskklassifiering som påverkas av det tillstånd man har, omsättningen av alkohol och efterlevnaden av lagar och regler. Riskklassen ligger till grund för både tillsynstaxan och antalet tillsynsbesök. Om man som tillståndshavare har en god efterlevnad kan man placeras i en lägre riskklass och därmed få färre tillsynsbesök och en lägre taxa.

Se alla våra taxor och avgifter med tillhörande tillämpningsregler längst ner på sidan.

Försäljnings- och serveringsställen

Om du vill veta vilka försäljningsställen som bedriver handel med tobak, e-cigaretter och påfyllningsbehållare, folköl, tobaksfria nikotinprodukter eller receptfria läkemedel kan du se det i registret över försäljningsställen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Om du vill veta vilka serveringsställen som har serveringstillstånd kan du se det i restaurangregistret Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Protokoll

Om du vill ta del av de beslut som den gemensamma nämnden fattar kan du läsa nämndens protokoll Öppnas i nytt fönster..

Styrdokument

Taxor och avgifter för försäljningsställen

Kommunfullmäktige 2023-11-23, § 233

Taxor och avgifter för serveringsställen

Kommunfullmäktige 2023-11-23, § 233
Sidan uppdaterad 2024-04-19