Dela sidan på sociala medier

Kontaktinformation

Denna nyhet är äldre än 6 månader och kanske inaktuell. Eventuella länkar kan vara trasiga.

Publicerad

Ungdomarna från Västra skolan som varit med i finalen i FIRST lego leuge

Fjärde plats i teknik för Västra skolan i världsfinalen i FIRST Lego League

Nyligen avgjordes FIRST Lego League i Houston i USA. På plats fanns laget från Västra skolan, och det gick riktigt bra för laget som slutade fyra i delen som handlade om teknik!

FIRST Lego League är en av världens största teknik och innovativa tävling. Varje år handlar tävlingen om olika ämnen/områden. I år hette uppdraget Superpowered.

Och på plats i Houston i USA fanns i år alltså ett lag från Västra skolan, coachade av Amanda Näsdal. Laget bestod av Elin Borgert, Lukas Seiler, Noa Arkebäck, Ina Lönnar, Vilma Agnas-Caudery, My Eriksson, Vigor Sandin, Linn Larson och Nathalie Liljegren.

– Efter åtta veckor avgörs det i en regionfinal vilket lag som får delta i den skandinaviska finalen. Och där får det bästa norska och svenska laget åka till världsfinalen. Och vi är det första svenska lag på 21 år som får åka till världsfinal, berättar Amanda Näsdal.

Legotävling

Fjärde plats för robotdesign och programmering

Och det gick riktigt bra i tävlingen för eleverna från Västra skolan.

– I robotmatcherna slutade vi på plats 50 av 108. Sett till hur många lag som tävlar världen över är det plats 50 av 30 000. Vi fick redovisa vårt projekt, vår teknik och robot samt kärnvärden för en jury. Efter det så blev vi utsedda till 4:e plats för robotdesign och programmeringen. Det är stort. Det betyder ju 4 av 30 000 i hela världen. Vi fick en fin pokal för det och vinsten är enorm!

Superpowerd och dess tre delar

Årets uppdrag hette alltså Superpowered, och bestod av tre delar.

Del ett handlade om att bygga en robot som passar för legobanan så att den kan röra sig smidigt, samtidigt skulle man utrusta den med olika verktyg för att på bästa sätt lösa så många uppdrag som möjligt på 2,5 minuter.

– För att kunna göra det bör man tänka igenom lämpliga strategier som kan kombineras för att utföra flera uppdrag i samma rutt. Man får använda extra motorer och olika sensorer. För att möjliggöra detta behövs en bra programmering, berättar Amanda Näsdal.

Fyra ungdomar

Del två kallas för Innovativt projekt: Utifrån ämnet i uppdraget skulle man skapa en problemställning som handlar om energi i detta fall och finna en klurig lösning. För att göra det skulle man ta reda på vad som finns, hur lagets lösning kan bli möjlig och det gör man genom att till exempel intervjua olika yrken och professionella inom aktuellt område, och fundera ut vilken redovisningsform det skulle vara.

– Sedan den tredje delen är egentligen inte en egen punkt, utan att genom hela arbetet så ska kärnvärdena synas i både projekt och teknik/robottävling. Och de kärnvärdena är:

  • Upptäcka
  • Innovation
  • Påverkan
  • Inkluderande
  • Samarbete
  • Skoj!

Allt tillsammans ska sedan redovisas för domare och så ska robottävlingar göras.

Nyckeln: Bra sammanhållning i laget

108 lag från hela världen möttes i tävlingen, där ungdomarna fick träffa och kommunicera med andra lag och utbyta erfarenheter.

– Det var en otroligt lärorik och rolig vecka. Vi fick delta i olika aktiviteter där att mötas var otroligt viktigt. En lärdom för livet!

Vad tror du det berodde på att ni gjorde så bra ifrån er?

– Varför vi lyckades så bra är att vi har jobbat hårt med att få en bra sammanhållning i laget, att olikheter berikar, de har en bra samarbetsförmåga, högt i tak och många bra och intensiva diskussioner, säger Amanda Näsdal och fortsätter:

– Varför vi även fick 4:e plats är att vi på så kort tid utfört bra prestationer i alla områden, byggde om och bytte roboten och bytte programmering till pyhonkod istället för blockprogrammering. Domarna blev så imponerade att ungdomarna var förstagångslag och fixade ett sådant byte snabbt. De flesta andra lag har varit samma lag i flera år.

Viktigt inför vuxenlivet

Amanda Näsdal har coachat detta i tio år och varit i fyra skandinaviska finaler.

– Det som är suveränt är att det är nya ungdomar varje år, det vill säga ingen har gjort det här förut. Jag har blivit bättre och bättre på att lära ut vad som krävs i en sådan här arbetsform. Jag brinner så mycket för teknik och vill att eleverna ska bli intresserade av teknik och natur och de känner det.

– Tävlingen för mig är inte det viktigaste utan vad att arbeta med ett sådant här projekt ger dem. Att de får använda det de lärt sig i skolan och använda det för att till exempel kommunicera med olika företag för att lära sig det de behöver för sitt projekt samt hur det funkar när de kommer ut i vuxenlivet, säger Amanda Näsdal.

Flera människor på rad med en stor svensk flagga

Grattis till laget och Västra skolan!

För att se fler bilder, kika in på vår sida på Facebook! Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Sidan uppdaterad 2023-04-27