
Miljö-, klimat- och riskaspekter
All planläggning ska ta hänsyn till miljö- och klimataspekter enligt plan- och bygglagen. Klimataspekter inbegriper både klimatanpassning och klimatpåverkan. Även i andra ärenden enligt denna lag ska hänsyn tas till de intressen som anges i första stycket 1–5. Lag (2013:867).
Att ta hänsyn till miljö- och klimataspekter kan i översiktsplaneringen bland annat innebära att utveckla strukturer som gynnar resurssnåla transporter, minimerar utsläpp av föroreningar och växthusgaser samt minskar energianvändningen. Det kan också handla om att anpassa lokaliseringen av ny bebyggelse till klimatförändringen som kan medföra översvämningar, ökad nederbörd, högre temperaturer och ökad risk för ras och skred.
Ett exempel på en fråga som kan behandlas under klimataspekten är hur man i översiktsplanen och/eller en fördjupad översiktsplan ska förhålla sig till ett, till följd av klimatförändringen, ökat behov av nya dricksvattentäkter i kommunen.
Inom FÖP-Runn har de angivna strategierna i ÖP 2014 integrerats löpande i arbetet. En del nya planeringsinriktningar kopplat till utvecklingen på Runn, laddinfrastruktur, besöksnäring och inte minst friluftslivet har formats i FÖP-Runn.
Läs mer om dessa under planens utvecklingsstrategiska del Öppnas i nytt fönster., under bo och leva,
Öppnas i nytt fönster. natur, friluftsliv och ekosystemtjänster
Öppnas i nytt fönster. och i områdesrekommendationer.
Öppnas i nytt fönster.
I Översiktsplan FalunBorlänge anger vi tillsammans hur vi ska agera och planera för hur vi ska ställa om till en hållbar utveckling. Klimathotet ställer oss inför utmaningar som kräver särskilda insatser och engagemang från såväl individer som myndigheter, organisationer, nationer och internationella samarbetsorgan.
Läs mer om det arbetet i Översiktsplan FalunBorlänge 2014.
kap 2, Strategier för hållbar samhällsplanering Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.kap 3, Bebyggelseutveckling och mark- och vattenanvändning
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.kap 9, Hållbara kommunikationer
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.kap 13, Klimatanpassning, miljöhänsyn och risker
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Läs även mer i Borlänges miljöstrategi Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Läs mer:
Kolsänkor
För att vi ska nå klimatmålen behövs kompletterande åtgärder i form av kolsänkor. Lagringen av kol i skogar, sjöar och annan markanvändning är av betydelse för att vi ska kunna nå målet om netto nollutsläpp. Kolsänkorna hjälper till att balansera växthusgasutsläppen.
Möjligheten till kolinlagring i skogar och sjöar samt genom annan effektiv markanvändning, exempelvis permanent vallodling, behöver öka för att vi ska nå klimatmålen. Detta för att skapa balans mellan kolinlagring och växthusgasutsläpp, vilket är av betydelse för att nå klimatmålen.
Risk
Översiktsplanen ska ange inriktning för hur säkerhetsfrågor ska hanteras, vilka områden som är lämpliga för lokalisering av bebyggelse samt vilken typ av bebyggelse som är lämplig utifrån bland annat säkerhets- och hälsoaspekter.
I Översiktsplan FalunBorlänge, 2014 anges att Falun och Borlänge ska vara säkert och tryggt att bo och vistas i. Den fysiska planeringen ska utgå från att människor inte utsätts för risker när det gäller hälsa, säkerhet och olyckor i den bebyggda miljön.
Läs mer: Klimatanpassning, miljöhänsyn och risker Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
I FÖP-Runn tar vi bland annat ställning till nya planeringsunderlag som tillkommit sedan ÖP 2014. Läs mer i detta avsnitt om klimatanpassning, transporter av farligt gods, förorenad mark, buller och vibrationer, luft och vatten samt strålning och elektromagnetiska fält.
Klimatanpassning
Ett förändrat klimat, exempelvis med ökad nederbörd, förändrade vattenflöden och vattennivåer ställer större krav på transportsystemens robusthet. Klimataspekter utgör ett särskilt uttalat allmänt intresse i PBL. I översiktsplanen ska kommunen redovisa hur kraven på hänsyn till klimataspekter, enligt bestämmelserna i PBL 2 kap, kommer att tillgodoses vid beslut om användningen av mark- och vattenområden.
Risk för skred, ras och erosion
I en översiktsplan bör geotekniska förutsättningar översiktligt redovisas med avseende på geotekniska riskfaktorer (t.ex. risker för ras/skred i berg/jord, erosion och översvämning). Dessa faktorer kan vara avgörande för lämpligheten utifrån ett geotekniskt perspektiv och de bör därför redovisas tidigt i planprocessen. Vid strategiska beslut om markanvändning vid översiktlig planering, måste markens lämplighet för avsett planändamål värderas utifrån livslängden hos bebyggelse, anläggningar etc. Hänsyn måste därför tas till förväntade effekter av ett förändrat klimat. Klimatscenarierna indikerar att för de kommande 100 åren kan ökad nederbörd förväntas leda till ökade flöden och förhöjda nivåer i vattendrag och havet. Detta kan öka riskerna för ras, skred.
Risk- och säkerhetsavstånd
I översiktsplanen ska kommunerna redovisa befintliga och planerade verksamheter, objekt eller miljöer som kan medföra en fara för sin omgivning, till exempel vägar, hamnar och järnvägar där det transporteras farligt gods. Då kan kommunen fastslå inom vilket avstånd det behövs särskilda analyser för att utreda om framtida bebyggelse kan komma i konflikt med transportintresset.
Den fördjupande översiktsplanen ger en översiktsbild av risk- och säkerhetsavstånden med hänsyn till områden med miljöfarlig verksamhet och transporter av farligt gods på väg och järnväg, gärna utifrån underlag i form av en aktuell riksinventering och sårbarhetsanalys.