
Hållbara resor och transporter
Framtidens resor och transporter
Det övergripande transportpolitiska målet antogs av riksdagen 2009 (Prop. 2008/09:93). Till det övergripande målet finns ett funktionsmål och ett hänsynsmål som är jämställda med varandra.
Funktionsmålet innebär att skapa tillgänglighet för resor och transporter. Transportsystemets utformning, funktion och användning ska medverka till att ge alla en grundläggande tillgänglighet med god kvalitet och användbarhet, samt bidra till utvecklingskraft i hela landet. Transportsystemet ska vara jämställt, det vill säga likvärdigt svara mot kvinnors respektive mäns transportbehov.
Hänsynsmålet handlar om säkerhet, miljö och hälsa som är viktiga aspekter för att nå ett hållbart transportsystem. Transportsystemets utformning, funktion och användning ska anpassas till att ingen ska dödas eller skadas allvarligt.
Planeringsunderlag och samordning
Trafikverket, Region Dalarna och kommunerna har ett gemensamt ansvar för att utveckla transportsystemet. Trafikverket upprättar nationella planeringsunderlag och är väghållare för statliga vägar och järnvägar. Region Dalarna har det regionala utvecklingsansvaret för de statliga vägarna och prioriterar bland de investeringar som behöver genomföras ur ett regionalt perspektiv. Falun och Borlänge kommuner har ansvaret för kommunens utveckling och är väghållare på kommunernas egna gator och vägar.
Kommunerna ska ta hänsyn till och samordna översiktsplanen med nationella och regionala intressen. Detta gäller generellt kring frågor av betydelse för en hållbar utveckling i kommunen, men är särskilt tydligt när det gäller trafik och transporter.
I Översiktsplan, 2014 anges att för att minimera transporternas klimatpåverkan ska en grundläggande utgångspunkt i FalunBorlänges samhällsplanering vara att bilresorna ska minska och att gående och cyklister ska ges goda och säkra förutsättningar i hela kommunerna.
Transportsystemet ska utformas så att det blir effektivt att gå och cykla och att resa med kollektivtrafiken. Utvecklingen av ett hållbart transportsystem ska prioriteras i samhällsplaneringen, och i den fysiska planeringen ska markytor föras över från biltrafiken till förmån för gående, cyklister och kollektivtrafik. Att överföra bilresor till gående eller cykel ger även stora hälsovinster. Synsättet att det ska vara lätt att göra rätt och att hela resan eller transporten ska fungera ska vara centralt i all samhällsplanering.
Läs mer i Översiktsplan FalunBorlänge, 2014 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Hållbar tillväxt förutsätter goda livsmiljöer och möjliggörande fysisk infrastruktur
Utvecklingen talar för att människor i allt högre utsträckning väljer, och vill kunna välja, utbildning och arbete oberoende av bostadsort. Samtidigt finns också ofta rätt kompetens för organisationer och företag på andra orter än där man är lokaliserad. Många arbetsuppgifter kan idag ske på distans, men fysisk infrastruktur är fortfarande en central fråga.
En god transportinfrastruktur är, tillsammans med infrastruktur för elenergi och digital infrastruktur, också helt centralt för att klara industrins framtida behov.
Regionalt trafikförsörjningsprogram Dalarna
Det regionala trafikförsörjningsprogrammet är en del i genomförandet av den regionala utvecklingsstrategin Dalastrategin 2030 - Tillsammans för ett hållbart Dalarna. Det är ett strategiskt dokument som pekar ut den politiska viljeinriktningen och utgör den långsiktiga planen för hur kollektivtrafiken i Dalarna ska bedrivas och utvecklas över en längre tidsperiod för att bidra till ett hållbart Dalarna. Det är tillsammans med regionplan och budget underlag för strategiska och avgörande beslut, så som beslut om allmän trafikplikt, beslut om upphandling av trafik och trafikutbud. Programmet beskriver kopplingen till regional utveckling såväl inom Dalarna som i ett större mellanregionalt och nationellt perspektiv och är styrande för prioriteringar av infrastrukturåtgärder på både väg och järnväg.
Hållbara resor och transporter inom FÖP Runn
Förutsättningarna på landsbygden skiljer sig i flera fall från stadens förutsättningar och åtgärderna för att öka möjligheterna att använda hållbara transporter måste anpassas efter förutsättningarna.
Ett välutvecklat transportsystem är viktigt för att utbytet av arbetskraft, varor, tjänster och upplevelser mellan stad och landsbygd ska fungera. Bilen är och förväntas fortsätta vara ett viktigt transportmedel på landsbygden, men kan inte vara det enda möjliga transportmedlet. Tillgänglighet till service och umgänge är viktigt för den sociala hållbarheten och kräver ofta transporter. Alternativ till bilen är viktiga för att människor med olika förutsättningar ska kunna röra sig självständigt och för att vi ska klara klimatomställningen.
Dubbelspår för järnväg mellan Falun och Borlänge är viktigt för hela Dalarna och behövs för att få kortare restider till Stockholm/Arlanda och för att öka kapaciteten för gods- och persontrafiken. Det är ytterst angeläget för Borlänge och Falun att dubbelspåret prioriteras i den nationella transportplanen, det anges i översiktsplanen, 2014.
En flytt av dubbelspåret kan frigöra attraktiv mark, stärka besöksnäringen och minska barriäreffekterna vid Runns stränder som är av riksintresse för friluftslivet och även för att minimera risker med järnvägens nuvarande läge kopplat till klimatanpassning.
Ytterligare information
- Transportpolitiska målen 2009 (Prop. 2008/09:93)
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Länsplan för regional transportinfrastruktur för Dalarna 2018-2029
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Dalastrategin 2030
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Regionalt trafikförsörjningsprogram Dalarna 2023-2032
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- ÖP FalunBorlänge, 2014
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- På väg mot ett Energiintelligent och klimatsmart Dalarna 2045, 2019
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Trafikstrategi, Borlänge 2020
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Miljöstrategi, Borlänge kommun, 2021
Länk till annan webbplats.
- Trafikstrategi, Falun, 2012
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Cykelplan, Falun, 2014
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Transportsystemet i samhällsplaneringen, Trafikverket 2020
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Järnvägsutredning Bergslagsbanan, delen Falun Borlänge, F 07-2018/SA20, 2007 (finns inte digitalt)
- Förstudie: Bergslagsbanan, Falun - Borlänge, Slutrapport 2012-01-25, Dnr TRV 2010/28060
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.