Dela sidan på sociala medier

Kontaktinformation

Bild på mall som visar måtten

Hållbara resor och transporter

Planeringsinriktning för hållbara resor och transporter

Transportinfrastrukturen är tydligt närvarande i planområdet, särskilt väster om Runn där både E16, järnvägen och ett järnvägsreservat för framtida dubbelspår passerar. De befintliga och framtida kommunikationsstråken är både en möjlighet och en svårighet genom bland annat potential till god tillgänglighet till området, men också risk för störningar och befintliga och framtida barriäreffekter.

Samspelet mellan nationell, regional och kommunal nivå

Behovet av en regional fysisk planering ökar stadigt i takt, så även arbetet med regionförstoring. Nya initiativ från både staten, regionerna och kommunerna driver den regionala planeringen.

Inom transportpolitiken har regionerna en väl utmejslad roll som kollektivtrafikmyndighet och ansvarig för länsplanen för regional transportinfrastruktur.

Den kommunala sektorn medfinansierar också i växande utsträckning investeringar i statliga vägar och järnvägar och bidrar till bredbandsutbyggnaden. Också inom miljöpolitiken spelar kommunerna och regionerna en viktig roll. Läs mer under Regional planering.

Hållbara kommunikationer

Hållbara kommunikationer ska föra FalunBorlänge framåt och bidra till en attraktiv livsmiljö att bo och verka i, både i städerna och i städernas omland. Transportsystemet inom och till/från FalunBorlänge ska planeras och utformas på ett sådant sätt att det underlättar vardagen för människor och företag, och så att det är möjligt att erbjuda miljöanpassade och effektiva resor och transporter. Då bidrar samhällsutvecklingen till en god livskvalitet för invånare av olika ålder och med olika förutsättningar genom en ökad känsla av självständighet och frihet och tid till familj och fritidsaktiviteter.

Trafikplaneringen i FalunBorlänge ska utgå från Trafikverkets åtgärdsvalsprocess, den så kallade fyrstegsprincipen. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Dubbelspår för järnväg mellan Falun och Borlänge är viktigt för hela Dalarna och behövs för att få kortare restider till Stockholm/Arlanda och för att öka kapaciteten för gods- och persontrafiken. Men även för att FalunBorlänge fullt ut ska kunna växa i riktning mot varandra, utveckla attraktiva boende miljöer, minska barriäreffekterna och ökad tillgänglighet till riksintresset för friluftsliv som Runns sjösystem utgör. En flytt av järnvägen möjliggör utvecklingen av målpunkter för näringslivet, framför allt inom besöksnäringen. Det är ytterst angeläget att dubbelspåret prioriteras i den nationella transportplanen.

För att minimera transporternas klimatpåverkan ska en grundläggande utgångspunkt i FalunBorlänges samhällsplanering vara att transportsystemet ska utformas så att det blir attraktivt och effektivt att gå och cykla och att resa med kollektivtrafiken. En ökad gång- och cykeltrafik och ett ökat resande med kollektivtrafik är en viktig del av ett tillgängligt och långsiktigt hållbart transportsystem. Genom att göra förändringar där det finns utrymme för det så förbättras trafikmiljön för alla trafikslag och valfriheten mellan trafikslagen ökar. En rättvis och jämlik fördelning av transportmöjligheter ska eftersträvas och ett samspel mellan de olika trafikslagen och förbättrade möjligheter att nå kollektivtrafiken med bil och cykel kan vara en del av en sådan lösning. Samtidigt finns det delar inom planområdet där befolkningen bor mindre koncentrerat och möjligheten att gå, cykla eller utnyttja kollektivtrafiken för vardagsresor är liten. I de områdena kommer bilen fortsätta vara ett viktigt transportmedel.

Ett transportsystem som tar hänsyn till oskyddade trafikanter är ett jämlikt och säkert transportsystem. Trafiksäkerhetsarbetet behöver arbeta strategiskt med hastighetsgränser och efterlevnad och vid planering och utformning av platser som är gemensamma för flera grupper av trafikanter kan finns flera olika lösningar som kan innebära att trafikmiljön tar särskild hänsyn tas till barn, äldre och personer med olika funktionsnedsättningar där utformningen stödjer beteende och regler, exempelvis bygator och gångfartsområden.

En trafiksäker miljö kan behöva flera typer av åtgärder, både fysiska, administrativa och kommunikativa. Det är dock oftast de fysiska fysiska åtgärderna som lyfts fram, dvs. förändringar av den fysiska miljön för att till exempel dämpa hastigheten, förhindra mötesolyckor eller för att separera olika trafikantgrupper. De administrativa åtgärderna omfattar lagstiftning, lokala föreskrifter och beslut om hastighetsbegränsningar och förbud mot viss trafik. De kommunikativa åtgärderna, slutligen, omfattar informationskampanjer, aktiviteter för att skapa dialog och rena utbildningsinsatser.

Människors dagliga resor mellan städerna bör i första hand ske kollektivt. FalunBorlänge arbetar för att det kollektiva resandet ska vara det självklara valet i stråk med många resande. Vid utbyggnaden av nya områden för bostäder väster om Runn är det viktigt att kollektivtrafiken anpassas till de nya bostadsområdenas behov. Kollektivtrafiken ska bidra till en regionförstoring med ökat arbetsmarknadsutbud och en högre ekonomiskt tillväxt.

För att en övergång till elfordon ska kunna ske behövs en laddinfrastruktur med flera olika typer av laddning. Det främsta behovet av laddstationer finns där elfordon står parkerade en längre tid, som vid hemmet och vid arbetsplatsen. Samtidigt är publik laddning ett viktigt komplement. Snabbladdning kan exempelvis behövas för de längre resor med elfordon där körsträckan överstiger bilens räckvidd, och publik laddning i form av destinationsladdning vid olika besöksmål och knutpunkter för kollektivtrafik. Ju kortare tid fordonet väntas stå parkerat desto mer motiverat är en högre laddeffekt. Energimyndigheten har ett nationellt samordningsansvar för laddinfrastruktur.

Läs mer: Hållbara resor och transporter Öppnas i nytt fönster.

Möjliga effekter av flytt av järnvägen

Mellan Falun och Borlänge finns ett markreservat för ett framtida dubbelspår. Ett framtida scenario där järnvägen flyttas, frigör mark. Det kan skapa förutsättningar för stärkta målpunkter för besöksnäring och näringsliv runt Runn och bidra till minskade barriäreffekter och ökad tillgänglighet för allmänheten. Att satsa på ett nytt dubbelspår minimerar även framtida investeringskostnader för klimatanpassningsåtgärder. En satsning på ett nytt dubbelspår, bidrar till att överflyttningen av gods från väg till järnväg kan prioriteras längs stråket från Gävle, Falun till Borlänge och vidare.

Kommunerna har tagit fram en utredning om vad en framtida flytt av järnvägen har för potential för utvecklingen vid den västra sidan av Runn. I utredningen har möjlig markanvändning för utvecklingen av bostäder, service, målpunkter och infrastruktur analyserats. I analysen ingår även en del av Falu kommun som inte ingår i planområdet.

En framtida flytt av järnvägen kan ge kommunerna möjlighet att bygga upp till 2000–3000 bostäder beroende på hur tätt kommunerna väljer att bygga och vilken typ av bostäder. Sannolikheten att järnvägen kommer att flyttas inom den fördjupade översiktsplanens livslängd (upp till 20-år) är låg, men flytten av järnvägen är en viktig fråga för båda kommunerna. Förutsättningarna innebär att den fördjupade översiktsplanen för Runn fokuserar på utveckling som inte kräver flytt av järnvägen, samtidigt som utvecklingen anpassas för att möjliggöra den utveckling som kan ske den dagen järnvägen flyttas.

När järnvägen flyttas finns möjlighet att skapa ett snabbcykelstråk på den nuvarande banvallen, vilket skulle kunna kopplas samman med befintliga cykelstråk in till tätorterna. För att säkerställa en effektiv kollektivtrafiklösning är det också viktigt att möjliggöra ett sammanhängande busstråk. Liljesund och Hinsnoret utgör en vacker kulturmiljö, och därför skulle bussförbindelsen, om möjligt, kunna anläggas längs den befintliga banvallen genom detta område, för att sedan fortsätta över Liljesundsbron. Detta skulle bidra till att minimera påverkan på det omgivande landskapet. En annan möjlighet är att utreda lokal spårtrafik som ett alternativ. I dagsläget, med det befintliga underlaget och den framtida bebyggelseutvecklingen, finns inte tillräckligt med underlag för att införa lokal spårtrafik. Åtgärder som rör kollektivtrafik och snabbcykelstråk är inte utpekade i den nuvarande planen. Området är delvis översvämningskänsligt och berörs i vissa delar både av 100- och 200-årsflödet, vilket skulle kunna vara ett problem tillfälligt om det skulle översvämmas.

Bilderna nedan är tänkt att ge en schematisk överblick.

Bild som visar scenarioanalysens förslag till utveckling om järnvägen är kvar efter 2045

Scenarioanalysens förslag till utveckling om järnvägen är kvar i befintligt läge efter 2045.

Bild som visar scenarioanalys när järnvägen flyttats

Scenarioanalysens förslag till utveckling när järnvägen flyttat till nytt läge.

En utredningskorridor för väg pekas ut för att ytterligare utreda trafiklösningarna vid utvecklingen av Norsgärdsberget och kopplingen till omgivande infrastruktur. En viss utveckling kan påbörjas även om järnvägen ligger kvar i befintligt läge, läs mer under områdesrekommendationen för Runn-Västra.

Konsekvenser och effektbedömning av föreslagen utvecklingsinriktning

Två scenarion, beskriver effektbedömningen, scenario 1. järnvägen flyttas inom planperioden eller scenario 2. järnvägen blir kvar i befintligt läge efter 2045.

Slutsats: Scenario 1 innebär sammantaget en större möjlighet att följa de inriktningar och förverkliga de mål som finns för områdets utveckling, jämfört med scenariot där järnvägen är kvar. Bedömningen visar att en flytt av järnvägen överlag ger fler positiva effekter än om järnvägen ligger kvar.

Läs mer: Scenarioanalys - effekter vid flytt av järnvägen Pdf, 6.1 MB, öppnas i nytt fönster.

Samverkan, roller och ansvar

Att dubbelspåret prioriteras som en åtgärd i nationell plan är mycket angeläget för FalunBorlänge som även anges i ÖP, 2014.

I dialogen mellan stat och region och den kommunalnivån anser FalunBorlänge att det är viktigt att bidra till att underlag finns framme för att kunna bedöma och värdera objektet inom FÖP-Runns genomförande tid. Kommunerna är villiga att vara delaktiga och driva på arbetet med att ta fram underlag som kan användas i de geografiska bristbeskrivningarna på systemnivå, för att påskynda processen.

Läs mer under regional utveckling Öppnas i nytt fönster. samt under huvudstrategier Öppnas i nytt fönster..

Mål och strategier för hållbart resande

En gemensam analys kring utvecklingen vid Runns västra sida har genomförts. För att uppnå hållbara kommunikationer och bidra till de transportpolitiska målen har planeringsinriktningar tagits fram för varje trafikslag. Vi har tagit fram ett antal gemensamma strategier som ska driva arbetet framåt gällande dubbelspåret och utvecklingen av hållbart resande inom planområdet.

Läs mer om infrastruktur under områdesrekommendationer och under hänsyn hållbara resor och transporter, Riksintressen, samt under konsekvensanalysen där det finns en koppling till både miljömålen och de transportpolitiskamålen.

Mål för Hållbara resor och transporter

Falu- och Borlänge kommuner bedriver arbete med transporter på flera olika nivåer. Vi deltar i den regionala nivån, kommunövergripande med utgångspunkt i översiktsplan, i våra respektive trafikstrategier, och mer på en detaljerad nivå ex genom utformning, trafiksäkerhet och inte minst ända ner på drift och underhållsnivån. För den fördjupade översiktsplanen för Runn betyder det samlade arbetet med hållbara transporter följande;

  • Bebyggelseutvecklingen ska medföra att behovet av transporter blir så litet och så effektivt som möjligt
  • Hela resan ska var i fokus vilket innebär att det på strategiskt viktiga platser ska vara enkelt att byta färdmedel
  • Transportsystemet ska utformas med fokus på de oskyddade trafikanternas behov, säkerhet och trygghet, särskilt i tätorter
  • I serviceorterna ska möjligheten att kunna gå och cykla inom orten mellan viktiga målpunkter som exempelvis skola och service prioriteras
  • Från serviceorterna ska det finnas goda trafiksäkra möjligheter att ta sig med cykel in till centralorterna
  • Transportsystemet ska kunna användas oavsett kön, ålder, funktionsnedsättning eller ekonomiska förutsättningar för att främja invånarnas möjligheter att röra sig självständigt
  • Cykelleden Runn runt, en regionalled för reaktion och turism. Det ska bedrivas ett aktivt arbete med att öka ledens trafiksäkerhet, så att tillgängligheten ökar för alla trafikantgrupper
  • Framtida dubbelspår är av stor vikt! FalunBorlänge koordinerar väsentliga aktörer och tar fram kompletterande utredningar
  • Ett cykelstråk mellan Borlänge och Falun ska prioriteras i samband med större utbyggnad väster om Runn
  • Ett kollektivtrafikstråk mellan städerna, ska möjliggöra hållbara transporter på den västra sidan av Runn
  • Åtgärder som ökar tillgänglighet med hjälp av digitala lösningar, som möjliggör att andelen persontransporter minskar ska prioriteras
  • Laddinfrastruktur ska finnas vid större målpunkter, kommunerna ska delta i dialog med berörda aktörer, och där det är möjligt att upplåta mark till ändamålet

Strategier för Hållbara resor och transporter

  • FalunBorlänge arbetar tillsammans med berörda aktörer med att uppnå samsyn, systemsyn och gemensamma prioriteringar. Kommunerna bidrar i arbetet med att ta fram relevanta analyser och utredningar kopplat till Bergslagsbanan
  • FalunBorlänge ska vara en aktiv part för det hållbara resandet så väl inom kommunerna som inom regionen
  • Transportsystemet ska utformas så att det blir effektivt att gå och cykla och att resa med kollektivtrafiken
  • Utvecklingen av ett hållbart transportsystem ska prioriteras i samhällsplaneringen, och i den fysiska planeringen ska markytor föras över från biltrafiken till förmån för gående, cyklister och kollektivtrafik, där det är lämpligt med hänsyn till förutsättningar. Fördelningen av ytor ska förbättra tillgängligheten för hållbara transporter med fortsatt god framkomlighet för bilen
  • Kommunerna ska ha en aktiv roll i utvecklingen av kollektivtrafiken och satsa långsiktig på kollektivtrafikhuvudstråk och goda kollektivtrafiklösningar
  • Laddinfrastruktur ska utvecklas både för bilar, men även för båtar vid större målpunkter runt Runn. En handlingsplan för utbyggnaden ska tas fram i dialog mellan kommunerna, energibolagen och andra relevanta aktörer
Sidan uppdaterad 2025-03-10